Konsumentverket är ett hot mot demokratin – inte en garant för den

När förvaltningen blir fiende till folket

Vi har passerat en gräns. Det går inte längre att tala om Konsumentverket som ett problem som kan lösas med intern utredning, utbyte av ledning eller bättre rutiner. Det som pågår är större än så. Konsumentverket är inte ett offer för misskötsel – det är ett resultat av systematiskt maktmissbruk. Det är en statlig enhet som inte längre tjänar samhället, utan sig själv.

Och det måste sägas rakt ut: Konsumentverket är inte en lösning – det är ett hot.

Myndighetsaktivism har blivit standard

Det börjar med språk. Ett pressmeddelande här. En rapport där. Några laddade ord som påverkar opinionen. Företag hängs ut som bedrägliga utan fällande dom. Aktörer fryses ut, mister kundrelationer, konton, samarbeten – allt för att de hamnat fel i ett system där ideologisk lydnad betyder mer än juridisk korrekthet.

Detta är myndighetsaktivism – när tjänstemän med titlar agerar som aktivister, men med statens vapen. När rättssäkerhet ersätts med åsiktsstyrning. När kontroll blir repression.

Och när ingen stoppar det – blir det norm.

Föraktet bakom kulisserna

I en välfungerande demokrati hade detta kunnat kallas en skandal. I Sverige blev det tyst. Trots att Dagens Process kunde bevisa att Konsumentverkets egna IP-adresser använts för att skriva hat, hån och rasistiskt färgade kommentarer mot privatpersoner.

👉 Läs hatet och rasismen från Konsumentverket

Bland annat:

”Jag tycker att det är starkt av dig att försöka skriva så många inlägg på svenska, när det uppenbarligen inte är ditt modersmål.”

”Be din vårdare om hjälp att skilja på ’De’ och ’Dem’.”

”Gå till soc din dumme fan.”

Detta är inte trollkommentarer från ett nätforum. Det är formuleringar från personer som arbetar i staten. Med statens utrustning. På statens arbetstid.

Om det inte väcker raseri – vad gör det då?

Statlig vänskapskorruption

Samtidigt råder en annan tyst konsensus inne på myndigheten: vissa företag granskas aldrig. Vissa aktörer ges vägledning, samarbete och frikort. Andra trycks ner, misstänkliggörs och får sina livsverk förstörda.

Det är inte tillsyn. Det är vänskapskorruption – utan pengar, men med makt.

Och den som vågar påpeka det? Den hånas. Eller tystas.

Demokratins riksdag tiger

Flera riksdagsledamöter har försökt lyfta frågan om myndighetsaktivism. Men varje gång möts de av tystnad, slentrian eller svepskäl. Politikerna är rädda för att uppfattas som ”anti-myndighet”. Medierna är rädda för att ses som systemkritiska. Och myndigheterna själva? De vet att ingen vågar röra dem.

👉 Bekämpning av myndighetsaktivism

Under tiden får maktmissbruket växa. Under tiden förlorar oskyldiga människor sin verksamhet, sin trovärdighet, sin ekonomi – för att de råkade hamna i vägen för en myndighet som tappat kontakt med sitt uppdrag.

Vi kräver handling – inte efterklokhet

Det räcker inte längre att säga ”vi ser allvarligt på detta”. Det räcker inte att kalla det ”olyckligt”. Det här är ingen tillfällighet. Det här är en avsiktlig kultur, där godtycke, maktarrogans och aktivism får frodas bakom statens fasad.

Vi kräver:

  • En oberoende haverikommission kring Konsumentverket
  • Direkt disciplinansvar för de tjänstemän som spridit hat
  • Lagstiftning som förbjuder opinionsbildning i myndighetsform
  • Stopp för all statlig verksamhet som aktivt väljer ut fiender på moraliska grunder

Det handlar inte om Konsumentverket längre

Det handlar om Sverige. Om du och jag. Om alla som riskerar att bli nästa måltavla i ett system där myndigheter inte längre granskas – utan själva blivit de som dömer, straffar och förstör.

Vi lever i ett samhälle där vi förväntas lita på staten.

Men när staten sviker – då är det vår plikt att sluta göra det.

Taggar:

Publicerad av:

hej@informationsombudsmannen.se